- Wpływ dzieciństwa na dorosłe życie w odniesieniu do fragmentu o Rzeckim i całej Lalki Bolesława Prusa.
- Wizje nierzeczywistych światów jako temat tekstów kultury. Omów na podstawie obrazu „Na siódmym kontynencie” i innych tekstów literackich.
- Jaki obraz zesłania ukazują teksty kultury. Omów temat na podstawie utworu „Na nieludzkiej ziemi”.
- Funkcje stylu potocznego w literaturze i tekstach kultury.
- Jak twórcy ukazują ból po stracie bliskiej osoby? Odwołaj się do obrazu „Lament Orfeusza” A. Seona.
- Co wpływa na ludzki los? Odwołaj się do utworu W. Szymborskiej Seans oraz wybranych tekstów kultury.W. Szymborska, SeansPrzypadek pokazuje swoje sztuczki.
Wydobywa z rękawa kieliszek koniaku,
sadza nad nim Henryka.
Wchodzę do bistro i staję jak wryty.
Henryk to nie kto inny
jak brat męża Agnieszki,
a Agnieszka to krewna
szwagra cioci Zosi.
Zgadało się, że mamy wspólnego pradziadka.Przestrzen w palcach przypadku
rozwija się i zwija,
rozszerza i kurczy.
Dopiero co jak obrus,
a już jak chusteczka.
Zgadnij kogo spotkałam,
i to gdzie, w Kanadzie,
i to po ilu latach.
Myslałam, że nie żyje,
a on w mercedesie.
W samolocie do Aten.
Na stadionie w Tokio.Przypadek obraca w rękach kalejdoskop.
Migocą w nim miliardy kolorowych szkiełek.
I raptem szkiełko Jasia
brzdęk o szkiełko Małgosi.
Wyobraź sobie, w tym samym hotelu.
Twarzą w twarz w windzie.
W sklepe z zabawkami.
Na skrzyżowaniu Szewskiej z Jagiellońską.Przypadek jest spowity w pelerynę.
Giną w niej i odnajdują się rzeczy.
Natknąłem się niechcący.
Schyliłam się i podniosłam.
Patrzę, a to ta łyżka
z ukradzionej zastawy .
Gdyby nie bransoletka,
nie rozpoznałabym Oli,
a na ten zegar natrafiłem w Płocku.Przypadek zagląda nam głęboko w oczy.
Głowa zaczyna ciążyć.
Opadają powieki.
Chce nam się śmiać i płakać,
bo to nie do wiary –
z czwartej B na ten okręt,
coś w tym musi być.
Chce nam się wołać,
jaki świat jest mały,
jak łatwo go pochwycić
w otwarte ramiona.
I jeszcze chwilę wypełnia nas radość
rozjaśniająca i złudna - Wizje miasta w sztuce i literaturze. Odwołaj się do obrazu „Paryż widziany z okna” M. Chagalla oraz wybranych tekstów literackich.Wstęp i teza: Teksty kultury przedstawiają różnorodne wizje miast. Często są niezbieżne, oderwane od rzeczywistości, by uruchomić wyobraźnię odbiorcy.Omówienie obrazu:Paryż widziany z okna jest bardzo ciekawym obrazem, któremu należy się dokładnie przyjrzeć, by docenić jego kunszt. Obraz cechują nierealne proporcje i oryginalne barwy. Dzieło należy do malarstwa abstrakcyjnego, surrealistycznego. Na pierwszym planie, jakby tuż przy oknie, z którego oglądamy widok, widoczna jest intrygująca postać, mężczyzna o dwóch twarzach. Być może to nawiązanie do dualizmu duszy i ciała. Człowiek ten, ma serce na dłoni – dosłownie! Na dalszym planie widzimy wiele kamienic i budynków, wśród nich wyróżnia się zniekształcona Wieża Eiffla – symbol Paryża. Niebo składa się z figur geometrycznych, a na jednej z nich, jak na paralotni, leci w naszą stronę pewna postać.Argument 1: Obraz biednego Powiśla, któremu przygląda się Stanisław Wokulski, podczas spaceru po Warszawie, został na zasadzie kontrastu przeciwstawiony Paryżowi, którym zachwyca się główny bohater. W „Lalce” Bolesława Prusa, Paryż również jest cudowny i zachwycający. Wokulski uważa go za dzieło architektoniczne, nie może wyjść z podziwu. Czytając opisy Prusa, mamy ochotę przybyć do Paryża, by oglądać to, co Wokulski.Argument 2: W „Zbrodni i karze” Fiodora Dostojewskiego, obraz miasta jest zupełnie inny. Petersburg jest brudny, obskurny i biedny, na ulicach można spotkać głównie zataczających się alkoholików i żebrakówPodsumowanie: Teksty literackie bardzo silnie oddziałują na wyobraźnię odbiorców. Mogą zachęcić do odwiedzenia miasta, tworząc w nim niezwykłą atmosferę, ale też sprawić, że dane miejsce będzie nam się kojarzyło strasznie, i przerażająco. Może się stać tak, że dane dzieło nie będzie przedstawiało prawdy, a my i tak w nią uwierzymy
- Motyw ojca i syna – relacje bliskie czy dalekie. Przedstaw konflikt pokoleń na podstawie grafiki B. Schulza „Jakub z młodym Józefem”.
- Motyw przemiany człowieka. Omów na podstawie fragmentu tekstu Schulza.
- Wojna i pokój – jak artyści je przedstawiają. Omów na podstawie obrazu „Yes no” Rafała Olbińskiego.
- Zagadnienie dotyczące Internetu. Opisz, czym charakteryzuje się komunikacja. Odnieś się do tekstu kultury oraz własnych doświadczeń.
- Jak twórcy ukazują walkę i powstania. Odnieś się do zaprezentowanego obrazu.
- Motyw snu w tekstach kultury oraz na podstawie wiersza „Życie jest snem” z utworu Pedra Calderóna de la BarcaŻycie jest snem
(Monolog Zygmunta)Zaśniemy
Przecież życie jest snem
Tylko snem
I ten kto żyje śpi
I śni siebie pokąd
Nie przyśni siebiekról śni
Że jest królem
Oszukałeś siebie biedaku
I rządzisz we śnie
I we śnie
Słyszysz oklaski
I słyszysz ktoś woła
Król
A już nie ma króla
Coś ci się zdaje
Zdajesz się być
A wszystko
Napisane na wietrze
I śmierć
Obróci w popiół ciebie i twą władzę
Nim się obliźniesz (…)Czym jest życie
Snem szaleńca
Aktem umysłuCzym jest życie
CieniemPoprzestańmy na sobie
Na tym małym i ciepłymŻycie jest snem
Całe
I wszystkie nasze sny
Są snami - Jakie czynniki mają wpływ na zmianę języka? Opisz posiłkując się konkretnym tekstem, wybranym tekstem kultury oraz własnymi doświadczeniami.
- Zagadnienie manipulacji językowej.
- Funkcje języka potocznego.
- Rozważania na temat miłości. Odnieś się do obrazu R. Magritte’a „Kochankowie”.
- Przemiana bohatera na przykładzie fragmentów utworu „Karakony” B. Schulza oraz innych tekstów kultury.
- Odwołując się do Trenu IX J. Kochanowskiego oraz innych tekstów kultury omów wartości, które artyści uważają za najcenniejsze.
- Jak twórcy w swoich utworach nawiązują do tradycji mitologicznej? Odwołaj się do tekstu„Stary Prometeusz” Zbigniewa Herberta oraz innych tekstów kultury.
- Wieś w utworach literackich. Skomentuj odnosząc się do tekstu „Z chałupy” J. Kasprowicza.
- Jaka role pełnią motywy fantastyczne? Odwołaj się do obrazu „Topielec” oraz innych tekstów kultury.
- Sposoby ukazywania swoich stanów psychicznych i emocjonalnych przez artystów.
- Jak sztuka przedstawia codzienność? Odwołaj się do tekstów literackich.
- Jak twórcy ukazują konflikty międzyludzkie w literaturze? Omów na podstawie fragmentu z „Zemsty” i wybranego utworu literackiego.
- Jakie wartości są istotne dla bohaterów?
- Jak sposób komunikacji wpływa na porozumiewanie się ? + tekst
- Manipulacja językowa: co to jest, czym się charakteryzuje.
- Czym dla bohaterów jest podróżowanie. Omów na podstawie fragmentu Podróży z Herodotem Kapuścińskiego oraz tekstów kultury.
- Jak ukazane jest pokolenie II WŚ w tekstach kultury?
- Czym dla człowieka może być podróżowanie? Omów na podstawie fragmentu "Podróże z Herodotem" i innych tekstów kultury
- W jaki sposób artyści ukazywali w sztuce motyw codzienności + obraz "Deszcz jesienny" z ludźmi spacerującymi po przedmieściach z parasolami ☔
Odświeżajcie co jakiś czas, jak tylko poznam kolejne pytanie, dodam je do listy ;)
Zachęcam do odwiedzenia i polubienia mojej strony na facebook'u :)
jak w tekstach ukazany jet obraz schyłki? na podstawie ,,Na nieludzkiej ziemi"
OdpowiedzUsuńNa nieludzkiej ziemi wpisany jest razem z dwoma książkami czyli innym światem herlinga- grudzyńskiego oraz z archipelagiem gułag Sołżenicy jako kanon świadectw hekatomb cierpień poniżeń ludzkich.
Kanon tych trzech książek opisuje nieludzkie cierpienia podczas schyłki do obozów koncentracyjnych. Ukazane są tu momenty rozmyślań o życiu, o sensie istnienia, o zwątpieniu, bólu, samotności i przerażeniu, o utracie godności oraz o, wydawałoby się paradoksalnej, sile życia. Ukazane są tu wręcz momenty wstrząsające takie jak np. zabicie małych dzieci o mur lub okradanie ludzkości dla swoich racji żywieniowych . Jest tu opisany strach wielki smutek i rozpacz oraz co jest przede wszystkim najważniejsze opisany jest tu naród stracony na wyginięcie.